Nieuwsbrief; The Bond Health Times

Nieuwsbrief; The Bond Health Times

THE BOND HEALTH TIMES
The high vitality organisation; for all your vitality solutions!

COVID of GO FIT?  door Luuk verkooijen

Een moeilijke periode waarin niet veel kan en we het gevoel hebben dat niets mag. Echter, zijn dat twee totaal verschillende zaken. Het klopt helaas dat we niet veel kunnen doen ten vergeleken met wat we gewend waren. Maar dat wil natuurlijk niets zeggen over wat er nog mag want bewegen is echt niet verboden in deze pandemie. Sterker nog het is juist een remedie. Waarom bewegen de meeste mensen dan nu veel minder? Enkel omdat er minder mogelijkheden zijn of omdat we minder creatief en gemotiveerd zijn om zelf aan de slag te gaan?

We weten dat bewegen belangrijk is en vele voordelen met zich mee brengt. Maar wij zijn optima forma excuus bedenkers geworden omdat er zoveel andere leuke en makkelijke mogelijkheden waren. Bedenk nu eens echt wanneer, voor Covid tijdperk, je echt een lastige ondenkbare en a-sociale keuze hebt moeten maken of opgelegd hebt gekregen? Wanneer nemen we de verantwoordelijkheid van onze gezondheid nu echt in eigen handen met als doel voor jezelf een vitaler leven.

Het is een tegeltjeswijsheid om te zeggen dat het altijd bij jezelf begint maar op elk tegeltje staat een belangrijke kern van waarheid. Zet de eerste stap zelf en neem iemand mee in je proces om je daarbij te ondersteunen en motiveren. Samen kom je verder dan alleen.

Met onze kennis en tips, die we graag met je delen, helpen wij je via deze weg om vitaal te blijven.

Veel leesplezier en tot de volgende editie!

WE MOVE; BEWEEG MAAR WORDT GEEN ZALM..
Een zalm? Dat is toch heel gezond? Ja als we het over voeding hebben dan is eten heel gezond en raden we het ook zeker 2 maal per week aan. Maar dit keer nemen we zalm niet als voorbeeld om te eten.

De zalm is een dier wat op een plek geboren wordt en die daarna verlaat. Om vervolgens lekker te leven, eten, bewegen, groot te worden en inderdaad vet te worden. Dat laatste is een belangrijke voedingsbron voor ons maar een overlevings bron voor de zalm.

Elk voorjaar trekt de zalm terug naar zijn geboorteplek om zich voort te planten. Daarvoor zwemmen ze vele kilometers stroomopwaarts. Een topprestatie! Maar wat gebeurt er als het paaien heeft plaats gevonden?

De zalm overlijdt aan een overdosis van het stresshormoon cortisol.

De moraal van het verhaal zit dat we vele ‘zalmen’ kennen. We presteren op een hoog niveau, we houden alle ballen hoog waarin we thuiswerken, onderwijzer spelen, ouder zijn, partner en ons sociale leven op peil proberen te houden. En oh ja, waar blijft dat puntje; goed voor jezelf zorgen?

Een mooi leven, hard gewerkt naar het doel, veel tegenstromingen overwonnen, een goede voorbereiding, de conditie was top en de prestatie helemaal maar dan op de top waarop je juist echt van moet genieten is het klaar.

Het gevaar zit hem helaas echt in het cortisol waarin we niets anders zijn dan de zalm. De hoeveelheid stress gerelateerde klachten die we constateren in ons vakgebied en zelfs in onze privé omgeving groeit naarmate de lockdowns elkaar opvolgen. De gevolgen zijn niet meer zoals vroeger alleen bij “hard” werkende mensen die overspannen raken, maar ook bij de leeftijdsgroepen die niet meer kunnen doen waar ze op die leeftijd voor gemaakt zijn. Bewegen, creatief bezig zijn, sociale contacten leggen, leren van anderen, buiten zijn en muziek luisteren zijn activiteiten die de cortisol levels verlagen bij ons allemaal ongeacht welke leeftijd.

Het grote voordeel dat we hebben ten opzichte van de zalm is dat we kunnen relativeren en dus keuzes hebben. De zalm kan ons dus leren om tegen de stroom in te zwemmen om je doel te behalen maar niet tegen de prijs die de zalm ervoor betaald!

Wat gaan we dus doen met de signalen die we krijgen op het moment als die cortisol levels stijgen en te hoog worden? Juist…bewegen en op tijd herstellen!

Bij het minste concentratie verlies, irritatie, creativiteit vermindering, verlies van empathie of kleine foutjes is het de bedoeling dat je denkt aan de zalm. Ga bewegen en het liefst om het uur even tien minuten. Doe wandelend de telefoongesprekken en plan afspraken buiten maar blijf bewegen!

Ingezonden vanuit; Personal training ervaring door Mirjam van Zoest

Ervaringen
Jouw trainingen zijn altijd uitdagend. Ook als ik denk dat ik door mijn blessure niet meer het maximale uit mezelf kan halen weet jij op een andere manier mij wel uit te dagen in de training.

Knap vind ik dat je dit niet doet door als een drill-instructeur naast met te gaan tellen, maar juist door heel rustig de oefening uit te leggen. Jouw rust is jouw kracht. Daarnaast ben je echt een super begeleider in het behalen van mijn haast onmogelijke doel. Je denkt echt heel erg goed mee en begeleidt mij hier erg goed in.

Soms lijk je wel een personal trainer, fysio, een diëtist en een mental-coach ineen.

Meer weten over personal training ook in covid tijdperk? Stuur een mail naar luuk@bondhealth.nl

Bond Health geeft vette inzicht met VETINZICHT.

In het samenspel van de pijlers van vitaliteit, heeft voeding een belangrijke rol op de werking van ons lichaam en ons brein. Op een tijdlijn van 4.000.000 jaar waarin de mens zich ontwikkeld heeft, zijn er pas de laatste 10.000 jaar drastische veranderingen in onze leefomgeving.

Er is een overvloed aan bewerkt en over geproduceerd voedsel, waar we minder moeite voor hoeven te doen, dus we bewegen ook minder. De laatste 50 jaar zijn deze veranderingen door techniek en digitalisering nog veel sneller gegaan.

Ondanks dat wij als geen ander in staat zijn om ons aan te passen, worden we nu in grote getalen ziek. Onder andere door overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, verschillende vormen van kanker, auto-immuunziekten, gewrichts- en hersenaandoeningen, stress en burn-out.

Uit vele wetenschappelijke onderzoeken blijkt steeds vaker dat we te veel Omega 6 vetzuren binnen krijgen uit met name bewerkt voedsel en te weinig Omega 3 vetzuren uit vette vis en enkele andere bronnen. Een disbalans zorgt voor een ontstekingsbevorderend lichaam met vele gevolgen van dien zoals vermindering van concentratie, stagneren van gewichtsverlies, hooikoorts, psoriasis, eczeem, slechte darmfunctie, stemmingsstoornissen en verminderde energie.

Adviseren is goed maar testen en adviseren is BETER!

Door te testen, krijg je inzicht in je persoonlijke waarden. Deze waarden geeft je vele inzichten in je huidige voedingspatroon en hoe efficiënt je lichaam is om met verschillende vetzuren om te gaan voor een optimale vitaliteit. Met dit VETINZICHT kunnen we je advies aan jouw nog waardevoller en specifieker maken, waardoor jij sneller en betere resultaten kunt verwachten.
Wij testen altijd en geven je vet inzicht. Optimaliseren je basis voedingspatroon, ondersteunen met top kwaliteit producten om de negatieve testresultaten snel te herstellen voor een optimale vitaliteit in lichaam en brein.
Dat noemen wij, VETINZICHT!

Meer weten over onze nieuwe vitale vet test? Stuur dan een bericht naar piek@bondhealth.nl

WE ACT:

Het is waardevol om zicht te hebben op de dingen die echt belangrijk zijn voor je; jouw waarden. Echter weten wat je belangrijk vindt, veranderd je leven nog niet. Het gaan handelen naar deze waarden, maakt dat deze ook daadwerkelijk meer aanwezig zijn in je leven.

In de praktijk, blijkt echter dat het nog
helemaal niet zo gemakkelijk is om te gaan handelen naar je eigen waarden. Het is daarom belangrijk, om klein te beginnen. Door klein te beginnen, zul je zien dat je sneller succeservaringen opdoet; wat vertrouwen geeft alsook motiverend werkt om door te gaan.

In deze oefening wordt je uitgenodigd om drie kleine stappen te bedenken om te investeren in een waarde die afgelopen tijd wat te weinig aandacht heeft gehad.

Het blijkt dat als je drie dagen achter
elkaar investeert in een bepaalde waarde, het al wat meer gewoontegedrag wordt; waardoor het
makkelijker wordt om hiermee bezig te blijven (in plaats van dat het een eenmalige investering wordt).

Welke waarde wil jij komende drie dagen in gaan investeren?

Bedenk nu drie kleine stappen, welke in het teken staan van deze waarde. Zorg dat het concrete, haalbare stappen zijn (maximaal 30 minuten qua tijdsinvestering).

Houd het klein, het gaat er niet om dat je gelijk grote resultaten gaat bereiken maar dat je aan het investeren bent in jezelf; stap voor stap. Sta vervolgens eens stil, bij hoeveel vertrouwen je hebt dat je deze stap daadwerkelijk gaat zetten (1; geen
vertrouwen – 10; zekerheid). Zit je onder de 7? Waarschijnlijk heb je de lat dan nog wat hoog gelegd.

Probeer de stap in dat geval wat kleiner te maken, zodat je meer vertrouwen hebt in het daadwerkelijk uitvoeren ervan.

Ik ga vandaag…
_________________________________________
Vertrouwen (1‐10): ____

Ik ga morgen…
_________________________________________
Vertrouwen (1‐10): ____

Ik ga overmorgen…
_________________________________________
Vertrouwen (1‐10): ____

Een simpel maar doeltreffende opdracht waarmee we al vele mensen hebben geholpen. We zijn dan ook erg benieuwd naar wat het jou heeft gebracht.

 

Leuk dat je ons volgt en meeleest. Heb je vragen en of suggesties dan horen wij het graag.

Stuur je reactie of vraag op naar info@bondhealth.nl

#stayBONDHEALTHy