Blog 3: De vitale balans wetenschappelijk meten? Dat kan!

Blog 3: De vitale balans wetenschappelijk meten? Dat kan!

Blog 3: De vitale balans wetenschappelijk meten? Dat kan!

Deze week hebben we wederom een tegenslag te verwerken gekregen van het Coronavirus.
Strengere maatregelen terwijl we de afgelopen tijd weer net aan het opkrabbelen waren. Hebben we
genoeg geleerd, zijn we voldoende opgeladen en in balans gekomen om een tweede golf corona of
burn-out aan te kunnen?

De een kan meer hebben dan de ander maar over het algemeen kunnen wij mensen veel hebben.
Ons lichaam is fysiek instaat flinke prestaties te leveren, onze hersenen zijn neuroplastisch, het
immuunsysteem kan tegen een stootje zolang het daarna maar voldoende rust krijgt om te
herstellen. We zullen in een snel veranderende omgeving of beter gezegd veranderende vitale
omgeving minder moeten concentreren op het aanvechten maar op het voldoende herstellen ervan.

Heel veel symptomen van een burn-out zijn te herleiden van te lang AAN hebben gestaan.
Vermoeidheid, concentratieverlies, verminderde empathie, darmklachten, slecht slapen, aankomen
in gewicht of sterk afvallen, zijn een aantal symptomen die onafhankelijk van elkaar niet gezien of
erkent worden. Alleen wanneer we lang wachten stapelt het zich op en noemen we het ineens een
burn-out. Wat we hiermee willen zeggen is dat we goed zijn in AAN staan maar slecht zijn in
herkennen van de nodige rust met als doel de balans te herstellen.

In ons lichaam zit een bijzonder mooi systeem wat ervoor zorgt dat we AAN of UIT staan waarmee
we de balans kunnen bewaken. Het parasympatische en sympathische systeem of wel ons gaspedaal
en onze accu-lader. Ons gaspedaal is verantwoordelijk voor oa onze hartslag, spierspanning,
alertheid en aansturing bloedsuikerspiegel voor energie om gas te kunnen geven. De accu-lader
zorgt er dan weer voor dat de bloeddruk wordt verlaagd, voedsel weer verteerd wordt,
spierspanning weer daalt en de ademhaling wordt verlaagd. Vergelijk het in de simpelste vorm maar
met de auto en misschien het beste met een elektrische. Als we willen rijden moet de accu vol zijn.
Wanneer we snel optrekken in korten ritten dan is het verbruik erg hoog en de batterij snel op.
Wanneer we rustig een tempo rijden en de airco uitzetten dan kunnen we veel verder maar na het
rijden moet hij aan de stekker! Ons lichaam werkt precies hetzelfde maar we erkennen niet meer dat
ons lichaam zo werkt en we stekkeren veel te weinig.

Wanneer jezelf te hard of te lang gas geeft zonder te respecteren dat je moet opladen zullen
langzaam allerlei signalen op je vitale dashboard komen die aangeven dat er geen balans is en moet opgeladen maar herkennen we die en nemen we actie daarop?

Via nieuwe wetenschappelijke onderzoeken en technologie├źn zijn we instaat om het sympathische
en parasympatische systeem te meten via HVR, hart variatie ritme. Hiermee kunnen we inzichtelijk
maken wanneer we AAN en UIT staan maar belangrijker nog wanneer de balans weer is hersteld.
Een methode waarmee we vele deelnemers bijzonder concrete inzichten hebben kunnen geven in
hun weg naar vitaliteit.

Volgende blog: Hoe kan HVR een oplossing zijn voor een burn-out?